Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012

Αδιέξοδο στην Εγνατία


Η κάθετη μείωση της κυκλοφορίας επιβατικών αυτοκινήτων στην Εγνατία Οδό είναι μια ακόμα απτή απόδειξη του φαύλου κύκλου της κρίσης, που ανακυκλώνεται ξανά και ξανά επιτείνοντας τα αδιέξοδα, τα οποία υποτίθεται ότι προσπαθεί να λύσει. Η Εγνατία Οδός, αυτό το πραγματικά μεγάλο και φιλόδοξο έργο υποδομής δεν έγινε απλώς για να γίνει, αλλά με ένα συγκεκριμένο σκεπτικό. Δημιουργήθηκε για να μειώσει θεαματικά τις αποστάσεις, να διευκολύνει και να αυξήσει την εμπορευματική κίνηση. Να αποσυμφορήσει τον παλιό δρόμο που συνέδεε Ανατολή και Δύση, περνώντας μέσα από το κέντρο της Καβάλας και μέσα από χωριά, με συνέπεια την πρόκληση πολλών τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων. Η επιβολή διοδίων εν μέσω κρίσης μείωσε σημαντικά την κίνηση των επιβατικών αυτοκινήτων, αλλά την παρτίδα τη σώζουν ακόμα τα φορτηγά αυτοκίνητα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της εταιρείας που διαχειρίζεται τον δρόμο. Μόνο που κάθε σκέψη για περαιτέρω αύξηση των διοδίων είναι ανόητη.



Αν αυξηθούν τα διόδια και η κίνηση μειωθεί περαιτέρω, θα μειωθούν κατ’ επέκταση και τα έσοδα από τα διόδια, που ήδη αποτρέπουν πολλούς να χρησιμοποιήσουν την οδό ταχείας κυκλοφορίας. Μα, πέραν της μείωσης των εσόδων αχρηστεύεται εν μέρει ετούτο το σπουδαίο έργο. Η αύξηση της κίνησης από το επαρχιακό δίκτυο σημαίνει αυξημένη περιβαλλοντική επιβάρυνση και αύξηση των νεκρών και των βαριά τραυματισμένων και μάλιστα με κριτήρια ταξικά. Εάν με άλλα λόγια χρησιμοποιούν την Εγνατία Οδό μόνο όσοι αντέχουν να πληρώσουν τα διόδια, αυτομάτως οι υπόλοιποι καθίστανται πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Διότι δεν υφίστανται μόνο επιπλέον ταλαιπωρία, αλλά κινδυνεύει πολλαπλάσια η ζωή τους όταν υποχρεώνονται να χρησιμοποιούν ένα οδικό δίκτυο με θανάσιμες παγίδες.



Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η οδική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Καβάλας μέσω Εγνατίας. Τα διόδια στο ύψος του Προφήτη κόστιζαν 2 ευρώ μέχρι πρότινος και πλέον στοιχίζουν 2,40 ευρώ. Δηλαδή ο χρήστης που θα κάνει τη διαδρομή Καβάλα-Θεσσαλονίκη μετ’ επιστροφής πληρώνει 2,40+2,40=4,80 ευρώ πλέον των καυσίμων. Διόλου λίγα. Αλήθεια, σκέφτηκαν οι φωστήρες της Πολιτείας και οι διοικούντες την Εγνατία τι θα συμβεί εάν όπως σχεδιάζουν μπουν διόδια και στο ύψος της Μουσθένης; Τα 4,80 θα γίνουν 9,60 ευρώ, ποσό ικανό να αποτρέψει ακόμα και όσους απόμειναν να τη χρησιμοποιούν, με συνέπεια το παλιό επαρχιακό δίκτυο να γνωρίσει δόξες, τα έσοδα να πέσουν κατακόρυφα και ένα σωρό άνθρωποι να αφήσουν στην άσφαλτο την τελευταία τους πνοή. Αν και το τελευταίο δεν φαίνεται να βαραίνει ιδιαίτερα στη ζυγαριά.



Νίκος Σπιτσέρης

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου