Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2011

Πρωινό Άστρο

Είναι ένα βίντεο ανεβασμένο στο youtube (http://www.youtube.com/watch?v=MJ5mBQJN8Xs), που πρέπει να διδάσκεται σε όλα τα σχολεία. Στους μαθητές, αλλά κυρίως στους καθηγητές. Μια φιλόλογος, η Ευαγγελία Στάμου, που κάποια χρόνια πριν δούλευε στο Γυμνάσιο-Λύκειο Χρυσοβίτσας Ιωαννίνων πήρε την πρωτοβουλία να διδάξει τον Γιάννη Ρίτσο αλλιώς. Στο πλαίσιο κάποιου προγράμματος, άγνωστο ποιο, άφησε κατά μέρους κάθε γνωστό κανόνα διδασκαλίας και δημιούργησε ένα βίντεο με μουσική της Ευανθίας Ρεμπούτσικα και στίχους του Ρίτσου από το «Πρωινό Αστρο»: Το ποίημα του μεγάλου ποιητή για την κόρη του Ερη. Η παρουσίαση ξεκινά με τη μουσική και σταδιακά γράμματα και λέξεις πέφτουν σα βροχή από τον ουρανό και σχηματίζονται οι στίχοι, παρατεταγμένοι σε μορφή εικονικής ποίησης. Στίχο, τον στίχο, λέξη τη λέξη, ο θεατής παρακολουθεί με την ένταση που επιβάλλει το παιχνίδι της εικόνας, μα και με την ηρεμία που μεταδίδει η μουσική της Ρεμπούτσικα, να σχηματίζονται μπρος του οι στίχοι. Μικρή σημασία έχει αν ο θεατής έχει διαβάσει και γνωρίσει το ποίημα.

Είτε το διαβάζει κανείς για πρώτη, είτε για εκατοστή φορά παρακολουθεί αιχμαλωτισμένος στην οθόνη του να σχηματίζονται οι υπέροχοι στίχοι, που λέξη τη λέξη σχηματίζουν το περίγραμμα μιας πιτσιρίκας, που κοιμάται στο κρεβατάκι της υπό το βλέμμα του ποιητή, που γράφει γι αυτήν: «Κοριτσάκι μου,/θέλω να σου φέρω/τα φαναράκια των κρίνων/να σου φέγγουν στον ύπνο σου./Κοιμήσου κοριτσάκι/είναι μακρύς ο δρόμος./Πρέπει να μεγαλώσεις».

Το θαύμα, με την καμωμένη από πολύχρωμες λέξεις, πιτσιρίκα ολοκληρώνεται σε 3 λεπτά και 22 δευτερόλεπτα. Σε αυτό τον χρόνο η παραγωγός του βίντεο δεν χώρεσε την ποίηση του Ρίτσου. Ούτε το καταπληκτικό ποίημα. Άλλωστε, δεν ήταν αυτός ο στόχος της. Κατάφερε όμως να δώσει την καλύτερη αφορμή στους μαθητές της για να ασχοληθούν με την ποίηση και με τον Ρίτσο. Να παρακολουθήσουν λέξη τη λέξη πώς σχηματίζεται ένα ποίημα. Να νιώσουν συναισθήματα, που μόνο η ποίηση μπορεί να μεταδώσει. Να μάθουν ποιος είναι ο Γιάννης Ρίτσος και ποια η Ευανθία Ρεμπούτσικα.

Το ζητούμενο δεν είναι φυσικά να αποδυθούν οι φιλόλογοι σε έναν αγώνα παραγωγής βίντεο με ποιήματα προκειμένου να ξεχωρίσουν. Αλλά οι εκπαιδευτικοί, ανεξαρτήτως ειδικότητας, να προσεγγίσουν με φαντασία τους μαθητές αξιοποιώντας την τεχνολογία. Είναι ασύλληπτο τι μπορούν να καταφέρουν.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου