Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010

Δεν πάει άλλο

Συνέβη προ ημερών σε ΑΕΙ της Αθήνας. Νέος φοιτητής από την Καβάλα πηγαίνει για να εγγραφεί. Βρίσκει τη γραμματεία, προσκομίζει τα απαραίτητα δικαιολογητικά, αλλά τον έχουν στο περίμενε. Είδε και απόειδε, μετά από αρκετή ταλαιπωρία ακολούθησε τη συμβουλή που του έδωσε παλιότερος φοιτητής. Εδωσε τα χαρτιά του σε μια από τις φοιτητικές παρατάξεις, που είχε τραπεζάκι έξω για εξυπηρετήσεις με προφανέστατο στόχο την αλίευση ψήφων. Μέσα σε λίγα λεπτά η εγγραφή είχε ολοκληρωθεί και ο νέος φοιτητής είχε στα χέρια του και τη φοιτητική ταυτότητα. Ηταν το πρώτο του μάθημα. Εμαθε, από την εγγραφή ακόμα, πως η συμμετοχή σε μια από τις παρατάξεις που "κάνει παιχνίδι", είναι το κλειδί, που ανοίγει τις περισσότερες πόρτες. Ακούγεται υπερβολικό, αλλά είναι απολύτως αληθινό. Σε τέτοιον έσχατο βαθμό ξεφτίλας έχει φτάσει η διαπλοκή των φοιτητικών παρατάξεων με τα όργανα διοίκησης των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Αλλά τα κανάλια της διαπλοκής δεν είναι μονής κατεύθυνσης. Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης τιμωρήθηκε πρόσφατα με τρίμηνη παύση γιατί εκβίαζε τους φοιτητές του προκειμένου να τον ψηφίσουν για αντιπρόεδρο της Σχολής.

Μόνο που πια δεν πάει άλλο. Αυτός ο τρόπος λειτουργίας των φοιτητικών παρατάξεων ουδεμία σχέση έχει με την απολύτως θεμιτή πολιτικοποίηση και τη διεκδίκηση της επίλυσης των προβλημάτων που τους απασχολούν.

Το πρόβλημα δε μπορεί να λυθεί με απαγορεύσεις. Είναι όμως καιρός κυβέρνηση και αντιπολίτευση να αντιληφθούν ότι δεν έχουν το δικαίωμα να κάνουν πλάτες σε αυτούς τους σύγχρονους νταβατζήδες της εκπαίδευσης, που από συλλογικοί φορείς εκπροσώπησης των φοιτητών έχουν με τα χρόνια μετατραπεί σε μηχανισμούς βολέματος, εξυπηρέτησης, συναλλαγής με διοικήσεις και καθηγητές στις εξεταστικές περιόδους και οργάνωσης πάρτυ και ταξιδίων με το αζημίωτο πάντα για τους επικεφαλής που κλείνουν τις συμφωνίες. Ο διάλογος που ξεκινά η κυβέρνηση για τις αλλαγές στη δομή και λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να τεθούν όλα επί τάπητος. Κατεύθυνση σπουδών, επαγγελματικά δικαιώματα, αξιολόγηση εκπαιδευτικού προσωπικού και ιδρυμάτων.

Δεν πρέπει να χαθεί η ευκαιρία να μπουν όροι και κανόνες στη λειτουργία των φοιτητικών παρατάξεων, αλλά και στη σχέση τους με τους καθηγητές, προκειμένου να ξαναβρούν τη χαμένη ταυτότητα και το ρόλο τους.

Νίκος Σπιτσέρης

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου