Τρίτη 18 Μαΐου 2010

Στις λεωφόρους της Θάσου

Η γκρίνια για τα στραβά και τα άσχημα της Θάσου είναι εποχιακή, σαν τις αλλεργίες. Ξεσπά κάθε Μάιο, ενόψει της επόμενης τουριστικής περιόδου, οφείλεται στο ειλικρινές ενδιαφέρον όσων την αγαπούν και είναι σίγουροι ότι με άλλους, καλύτερους, διαχειριστές, θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τη Μύκονο και τη Σαντορίνη. Τουλάχιστον. Αλλοτε φταίνε οι Θασίτες, άλλοτε τα καταλύματα -ξενοδοχεία ή δωμάτια- άλλοτε τα εστιατόρια και οι ταβέρνες και άλλοτε συχνότατα οι δρόμοι.

- Μα, με τέτοιους δρόμους θέλουν τουρισμό, ακούς τον άλλο να ξεσπά.

Η συνταγή για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων είναι απλή: Ολίγη ηρεμία και αυτοσυγκράτηση, προτείνουν οι ειδικοί. Μα και συγκρίσεις ομοειδών πραγμάτων και καταστάσεων, για όσους επιζητούν να εξάγουν σωστά συμπεράσματα και όχι να περνούν καλά, ανταγωνιζόμενοι στην πλειοδοσία για όλα όσα θα μπορούσαν να γίνουν στο νησί και δεν γίνονται. Πρώτα-πρώτα η εξέλιξη ενός τόπου, ιδίως σε τούτη την ευλογημένη χώρα, δεν γίνεται βάσει σχεδίου. Έτυχε το νησί να είναι προικισμένο από τη φύση, πανέμορφο και καταπράσινο, έτυχε να απέχει λίγα μίλια από τη στεριά, έτυχε τη δεκαετία του '70 να αποκτήσει το καλύτερο ίσως και σίγουρα μακράν το ωραιότερο οδικό δίκτυο ελληνικού νησιού, την εποχή εκείνη, που ο τουρισμός ήταν ακόμα στα σπάργανα. Μετά, τη δεκαετία του '80 ήρθε το μπουμ της άναρχης ανάπτυξης στηριγμένης σε αρκετές περιπτώσεις στα δανεικά και σε έναν νόμο, τον 1262, που άλλους τους ανέβασε και άλλους τους έριξε στα Τάρταρα.

Στο μεταξύ, όλα αυτά τα χρόνια οι Θάσιοι έμαθαν σιγά-σιγά ότι ο τουρισμός δεν είναι το συμπληρωματικό εισόδημα στις ελιές και τα μελίσσια, αλλά ένας τομέας εξαιρετικά απαιτητικός, που απαιτεί επενδύσεις και αφοσίωση. Εμαθαν μέσα από τα λάθη τους και χρόνο με το χρόνο έκαναν βήματα μπρος, που συν τω χρόνω έγιναν άλματα στην ανάπτυξη της τουριστικής υποδομής όλου του νησιού. Ας το συνειδητοποιήσουμε. Διότι πράγματι το καλό είναι εχθρός του καλύτερου, αλλά η γκρίνια δε βοηθά, ιδίως μέσα σε τούτο τον ζόφο της οικονομικής κρίσης.

Οσο για τους δρόμους του νησιού, όχι μόνο δεν αποτελούν μειονέκτημα, αλλά αποτελούν το μεγάλο του πλεονέκτημα, στο οποίο μάλιστα το νησί έχει σκανδαλωδώς ευνοηθεί. Διότι ναι μεν οι δρόμοι της Θάσου είναι καρόδρομοι σε σύγκριση με την Εγνατία, αλλά είναι λεωφόροι σε σύγκριση με τους δρόμους όλων των άλλων ελληνικών νησιών.

Νίκος Σπιτσέρης

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου